Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud,
"Sesiapa yang diberi suatu kebaikan hendaklah ia mengingatinya. Sesiapa yang mengingatinya ia dianggap bersyukur. Sesiapa yang tidak mengenang budi yang diberi, ia dianggap sebagai kufur nikmat."

(Riwayat Tabrani)

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa dan harta benda kamu, tetapi hanya memandang hati dan amal kamu." (Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah)


Rabu, 3 Julai 2013

PBS PP : Objektif

Salam 1 Malaysia.

Hari ini mari kita bincang mengenai objektif untuk PBS. Seperti yang pelajar semua maklum, objektif kajian kita ada empat (sila rujuk soalan). Maka pelajar mesti tuliskan keempat-empat objektif tersebut. Jangan pandai-pandai nak buat 2 atau 3 sahaja. Semua 4 mesti tulis !!! Jangan guna perkataan mengkaji , sebab itu memang dah objektif kita, nak buat kajian. Contoh : mengkaji proses pengorganisasian sykt abc sdn berhad . Cari perkataan lain.

Jadinya, apabila dah tulis 4 objektif, maka kajian juga mestilah merangkumi keempat-empat objektif tersebut. Memang ada pelajar yang berangan nak buat bahagian pengorganisasian sahaja, atau gaya kepimpinan sahaja. Awas! Pelajar begini akan kehilangan banyak markah kerana hasil kajian, maklumat, data,  tidak mencukupi.

Walaupun ada 4 objektif, sebenarnya pelajar kena cari maklumat untuk 6 perkara, 3 untuk pengorganisasian (penjabatanan, konsep, proses) dan 3 untuk gaya kepimpinan ( kuasa, jenis kepimpinan, gaya kepimpinan).

Kalau belum mula, eloklah dimulakan dengan menulis objektif kajian. Dengan itu, pelajar2 tahu apa nak buat seterusnya, tahu apa nak dikaji, tahu maklumat apa nak cari.

Jumpa lagi.




Tiada ulasan: