Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud,
"Sesiapa yang diberi suatu kebaikan hendaklah ia mengingatinya. Sesiapa yang mengingatinya ia dianggap bersyukur. Sesiapa yang tidak mengenang budi yang diberi, ia dianggap sebagai kufur nikmat."

(Riwayat Tabrani)

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa dan harta benda kamu, tetapi hanya memandang hati dan amal kamu." (Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah)


Khamis, 26 November 2009

AidilAdha dan peperiksaan

Hari ini anak murid cikgu semua menghadapi peperiksaan. Cikgu berdoa agar semua murid dapat menjawab soalan dengan tenang DAN mendapat keputusan cemerlang. Habis exam harini, terus simpan semua kertas-kertas latihan yang bertimbun tu ya. Jangan tengok-tengok lagi. Bila dah habis exam STPM nanti, masukkan semua kertas-kertas dalam beg hitam, hantar recycle. Jangan bakar, anda akan menyumbang kepada pencemaran alam. Ingat pesan cikgu, JANGAN WARISKAN KEPADA SESIAPA KERTAS-KERTAS LATIHAN DAN NOTA KAMU.

eSOK HARIRAYA aIDILADHA OR HARIRAYA HAJI. Nampaknya pagi esok baru balik seremban. Dah mantai orang nogori harini. Esok nak korban lak. Nampaknya seminggu nanti makan daging lembu lah nampaknya. Tapi, daging merah ni tak boleh banyak kan. Kena kawal pengambilan terutamanya kepada mereka yang ada darah tinggi. Rasa-rasa cukuplah ya .......

Selamat Bercuti Dan Selamat Menyambut HariRaya AidilAdha. Jangan lupa korban, kita boleh berkorban, tapi jangan sampai jadi KORBAN JALANRAYA.

Berhati-hati semasa memandu.

Jumaat, 13 November 2009

Hampir siap

Dah lama juga tak cerita pasal bangunan baru sekolah ni. Nampaknya semakin rancak pembinaan bangunan. Semua barang-barang dibawa masuk separuh siap. Tak sangka tangga pun boleh pasang siap. Itulah dinamakan teknoogi.







Khamis, 12 November 2009

Hari Graduasi Tingkatan 6 Tahun 2009

Ucapan dari Tn Pengetua dan wakil pelajar




Buat pertama kalinya, telah diadakan hari graduasi khas untuk pelajar-pelajar tingkatan 6 atas. Kepada pelajar cemerlang (CGPA 3.00) , tahniah cikgu ucapkan. Semuga semua peroleh CGPA 4.00 pada peperiksaan STPM nanti. Dan kepada yang lain, berusahalah lebih gigih agar kamu juga dapat menempatkan nama pada senarai pelajar cemerlang.
Antara pelajar cemerlang
Cenderahati kepada pelajar cemerlang
Pelajar-pelajar 6 Atas menerima cenderahati . Teruskan usaha agar hadiah tahun depan lebih besar lagi ya.
Cikgu pun dapat juga tau. Terima kasih ya.

Rabu, 11 November 2009

..... dan ianya pun bermula

Assalamualaikum, selamat sejahtera dan salam 1 Malaysia.
Pelajar-pelajar telah menduduki MUET sabtu lepas. Ini bermakna secara rasminya STPM 2009 telahpun bermula. Peperiksaan bertulis yang lain akan bermula minggu hadapan. Cikgu mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Berjaya kepada semua calon STPM, khasnya pejar-pelajar P.Perniagaan SMKTD. Cikgu mendoakan agar semua anak didik cikgu mencapai kejayaan cemerlang dan berpeluang untuk menjejakkan kaki ke menara gading.

Namun, tidak dinafikan masih ada sebilangan kecil pelajar yang masih lemah, belum mencapai tahap menguasai asas-asas PP. Pelajar-pelajar ini telah cikgu masukkan dalam senarai ICU . Cikgu berharap agar masa yang ada ini digunakan sepenuhnya. Walaupun singkat, masa yang ada itu kalau dimanfaatkan, pasti akan membuahkan hasil. Jangan putus harapan, cekalkan semangat. Pastikan kamu datang sekolah. Kalau tak datang, macamana cikgu nak tolong.
Ingat, masih ada yang sayang ..................

Isnin, 2 November 2009

Mahmeri Dan P.Carey

Sabtu lepas, aktiviti perkembangan staff merupakan lawatan ke Perkampungan Orang Asli Mahmeri, di Pulau Carey, Kuala Langat. Setiap hari saya lalu persimpangan ke pulau ni, terdetik juga di hati bila nak kesana. Akhirnya sabtu lepas hasrat saya tercapai.


Suku kaum mahmeri asalnya merupakan orang sisik, iaitu kaum nelayan. Kini kebanyakan mereka bekeja di ladang sawit yang luas terbentang di pulau ini.

Kedatangan kami disambut dengan tarian sewang. Kemudian, pegawai JHEOA, En Helmi memberi penerangan mengenai suku kaum Mahmeri diikuti oleh Tok Batin Sidin. Sesi seterusnya adalah lawatan ke pusat kegiatan mereka.



Melawat bengkel kraftangan



Tak ketinggalan, kami juga belajar menganyam (ayaman???)
Yang cilik pun nak belajar ...

Makanan tengahari dihantar ke P.Carey oleh En Haris, pengusaha kantin SMKTD. Terima kasih .......

Selesai jamuan makan tengahari, kami bertolak pulang. Kami yang menaiki kereta telah singgah di ladang Sime Darby untuk melihat rumah-rumah tinggalan zaman British.

Peserta rombongan


video