Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud,
"Sesiapa yang diberi suatu kebaikan hendaklah ia mengingatinya. Sesiapa yang mengingatinya ia dianggap bersyukur. Sesiapa yang tidak mengenang budi yang diberi, ia dianggap sebagai kufur nikmat."

(Riwayat Tabrani)

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa dan harta benda kamu, tetapi hanya memandang hati dan amal kamu." (Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah)


Ahad, 23 Ogos 2009

Puasa, Cuti, Merdeka

Alhamdulillah. Umat Islam di Malaysia telah mula berpuasa sejak Sabtu. Doa dan harapan saya agar Ramadhan tahun ini lebih baik, lebih banyak amalan dan ibadat, lebih meriah (tanpa mercun), dan lebih menginsafkan. Tahun ini saya berazam tak mahu pergi bazar Ramadhan.



Cuti sekolah bermula. Kebetulan pula bulan puasa bermula. Tak adalah pelajar-pelajar yang ponteng sekolah. Buka sekolah nanti dah 9 hari puasa, harap tak ada yang bagi alasan ya. Kepada pelajar-pelajar yang akan menghadapi peperiksaan tahun ini, ambillah peluang cuti ini untuk menambah ilmu, membuat latihan sebanyak mungkin . Moga Allah memberkati usaha kita semua.




Sambutan kemerdekaan tahun ini nampaknya kurang meriah ya. Kenapa agaknya? Tak mungkin kerana H1N1 . Walaubagaimanapun, saya ucapkan Selamat Menyambut Kemerdekan ke 52 kepada semua warga Malaysia, khasnya staff SMKTD.


**Gambar-gambar di ambil ketika Kelab Usahawan ke Tugu Negara sebelum meneruskan perjalanan ke Pesta Buku Antarabangsa.

Tiada ulasan: