Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud,
"Sesiapa yang diberi suatu kebaikan hendaklah ia mengingatinya. Sesiapa yang mengingatinya ia dianggap bersyukur. Sesiapa yang tidak mengenang budi yang diberi, ia dianggap sebagai kufur nikmat."

(Riwayat Tabrani)

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa dan harta benda kamu, tetapi hanya memandang hati dan amal kamu." (Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah)


Ahad, 24 Januari 2010

Kolokium oh kolokium oh r&d

Penat betul saya rasa 3 minggu ni. Ke sekolah 6 hari seminggu. Minggu pertama, taklimat untuk guru-guru Ting 6. Sabtu kedua ada perkembangan staff - PATS dan IRP. Minggu ketiga, sekolah ganti untuk Tahun Baharu Cina. Tak sabar nak tunggu cuti pertengahan februari nanti. cover balik. ha ha ha

Dah seminggu guru-guru menggunakan SPS. Membuat rancangan mengajar online. Kini guru-guru, terutamanya yang mengajar Ting 6, tidak lagi menggunakan Buku Ringkasan Mengajar, yang anak saya panggil Buku Gajah. Mungkin banyak kebaikannya sistem ini, sebab itu ianya diperkenalkan. Tapi seminggu ni sekolah agak kelam kabut juga. Ketiadaan internet menyebabkan banyak kerja tertangguh. Saya amat berharap agar bangunan baru siap dengan segera, guru-guru boleh berpindah ke bilik guru baru, dan tiada masalah lagi dengan internet. Saya dan rakan-rakan yang duduk di koperasi sangat rasa tersiksa tiga minggu ini kerana tiada wifi di sana. Modem cap ayam dah rosak.

Selepas taklimat Ting 6, ramai yang dah mula menyesuaikan diri dengan sistem ting 6 yg baru. Sekarang kena sediakan senarai tajuk untuk kolokium. Disebabkan baru, saya telah menghubungi rakan-rakan yang mengajar Ting6 dari sekolah2 lain di Kepong, Seremban, Melaka dan juga Perak. Semuanya memberi pendapat yang berbeza. Ada yang kata tak perlu buat, tajuk kolokium adalah bebas/ umum, tak perlu kaitan dengan m/pelajaran, dll. Saya akur dengan Ketua Unit Kolokium di sekolah saya, tajuk kolokium mesti ada kaitan dengan m/p. Maka saya sedang merangka 25 tajuk untuk pelajar-pelajar saya. Tapi untuk enam atas, saya mungkin beri 1 tajuk untuk 2 pelajar.

R&D pula bagaimana ? Peninglah. Pening. Pening. Saya rehat dulu ya. Nasi lemak, sambal sotong, kopi O.

1 ulasan:

Norliza berkata...

Alhamdulillah.. syukur dapat kerja tu.. tak banyak sangat.. ada orang lain tu lebih banyak kerja dari kita.. sesungguhnya kita memang banyak kerja..kerja.. kerja...