Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud,
"Sesiapa yang diberi suatu kebaikan hendaklah ia mengingatinya. Sesiapa yang mengingatinya ia dianggap bersyukur. Sesiapa yang tidak mengenang budi yang diberi, ia dianggap sebagai kufur nikmat."

(Riwayat Tabrani)

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa dan harta benda kamu, tetapi hanya memandang hati dan amal kamu." (Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah)


Khamis, 27 Jun 2013

PBS PP 2013

Salam sejahtera.
Sibuk dengan PBS ? Ya, nampaknya begitulah kita ya. Pelajar-pelajar sibuk mencari organisasi yang membenarkan mereka untuk membuat kajian. Cikgu pula sibuk menyediakan surat kebenaran, surat sokongan dll lagi. Kalau ikutkan jadual MPM, pelajar-pelajar keluar membuat kerja lapangan dalam bulan Jun dan memulakan penulisan mereka sepanjang Julai. Hanya segelintir pelajar-pelajar saya yang dah dapat "green light" , dan mereka bolehlah mula siapkan diri untuk proses seterusnya ya. 

Masalah yang dihadapi pelajar adalah untuk menyediakan soal selidik yang sesuai untuk kajian mereka. SoalSelidik ini perlu disiapkan segera. Ya lah kan, takkan nak pergi tangan kosong je. Nanti kena datang lagi, orang pun jadi tak suka. Persiapan mesti lengkap. Saya minta pelajar-pelajar menumpukan soal selidik kepada Gaya kepimpinan sahaja. Tapi, gaya kepimpinan pun ada 3 bahagian juga iaitu Jenis Kuasa, Jenis Kepimpinan dan Gaya Kepimpinan. Jenis kuasa bolehlah, tapi saya sendiri merasa sukar untuk menyediakan soalan bagi mengenalpasti jenis kepimpinan. Karismatik? Berwawasan? Kalau nak buat pemerhatian, mahu seminggu jadi khadam baru ada clue. Kalau nak tanya atau buat soalan pun, agak keliru juga sebab ciri-cirinya hampir sama je. Ni tengah pening lah ni! Walaubagaimanapun, minggu depan saya akan finalise soalan2 dengan pelajar2 saya. SoalSelidik boleh share, kan.
 
Sementara menunggu untuk ke lapangan, pelajar-pelajar boleh lah memulakan bahagian latarbelakang dan kaedah kajian menggunakan data sekunder. Ingat, bahagian objektif yang dah siap tu jangan usik lagi.

OK. Kita jumpa minggu depan ya.


1 ulasan:

Kim berkata...

Salam selamat sejahtera cikgu ;)