Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud,
"Sesiapa yang diberi suatu kebaikan hendaklah ia mengingatinya. Sesiapa yang mengingatinya ia dianggap bersyukur. Sesiapa yang tidak mengenang budi yang diberi, ia dianggap sebagai kufur nikmat."

(Riwayat Tabrani)

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa dan harta benda kamu, tetapi hanya memandang hati dan amal kamu." (Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah)


Isnin, 2 November 2009

Mahmeri Dan P.Carey

Sabtu lepas, aktiviti perkembangan staff merupakan lawatan ke Perkampungan Orang Asli Mahmeri, di Pulau Carey, Kuala Langat. Setiap hari saya lalu persimpangan ke pulau ni, terdetik juga di hati bila nak kesana. Akhirnya sabtu lepas hasrat saya tercapai.


Suku kaum mahmeri asalnya merupakan orang sisik, iaitu kaum nelayan. Kini kebanyakan mereka bekeja di ladang sawit yang luas terbentang di pulau ini.

Kedatangan kami disambut dengan tarian sewang. Kemudian, pegawai JHEOA, En Helmi memberi penerangan mengenai suku kaum Mahmeri diikuti oleh Tok Batin Sidin. Sesi seterusnya adalah lawatan ke pusat kegiatan mereka.



Melawat bengkel kraftangan



Tak ketinggalan, kami juga belajar menganyam (ayaman???)
Yang cilik pun nak belajar ...

Makanan tengahari dihantar ke P.Carey oleh En Haris, pengusaha kantin SMKTD. Terima kasih .......

Selesai jamuan makan tengahari, kami bertolak pulang. Kami yang menaiki kereta telah singgah di ladang Sime Darby untuk melihat rumah-rumah tinggalan zaman British.

Peserta rombongan


1 ulasan:

LOV NOTE berkata...

assalammualaikum cikgu, mcmna agknyer cara utk berhubung atau dgn siapa patot dihubungi utk buat lwtn ke kampung org asli mah meri ni ye? time kaseh..