Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud,
"Sesiapa yang diberi suatu kebaikan hendaklah ia mengingatinya. Sesiapa yang mengingatinya ia dianggap bersyukur. Sesiapa yang tidak mengenang budi yang diberi, ia dianggap sebagai kufur nikmat."

(Riwayat Tabrani)

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa dan harta benda kamu, tetapi hanya memandang hati dan amal kamu." (Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah)


Isnin, 25 Mei 2009

Buah pertama






"Buah apa tu, bu? " tanya Maisara anak saya yang berusia 11 tahun. Saya tak pandang pun, dan malas nak jawab sebab atas pokok mangga mestilah buah mangga. Pohon mangga dihadapan rumah itu tengah berbuah. Taklah lebat, tapi cukuplah untuk kami dan jiran-jiran merasa. "Buah Markisa. Ibu pandai tanam je, bukan nak jaga" jawab suami saya.

Markisa. Pernah dengar nama tu, tapi tak pernah tengok macamana rupa buahnya dan tak tahu rasanya. Masa Cikgu Kahlah bawa anak pokok markisa, saya ambil dan tanam sepokok sebab nak tahu. Dah lama juga saya tanam, habis melilit semua pokok-pokok saya kat rumah tu. Yang panjat pokok bunga raya, pokok bunga kertas, panjat tiang letrik pun ada (sorry, TNB). Cikgu Kahlah selalu cerita pokok markisa di rumahnya. Haritu buahnya ada 27 biji. Bila pokok yang saya tanam nak berbuah? Tak de rezeki nampaknya. Tapi bila suami sebut buah markisa, terkejut betul saya.

Setelah saya perhati betul-betul, rupanya ada sebiji buah markisa yang tersesat atas pokok mangga. Buah ni sekarang berwarna hijau, dan cikgu Kahlah kata saya perlu tunggu hingga buah tu warna purple, baru boleh ambil. Tak sabar rasanya nak merasa buah markisa pertama saya.

Catatan: Tajuk ini saya dapat dari ceramah Dr Ghazali. Dr ada menlis cerpen dengan tajuk ini. Terima Kasih Dr.

3 ulasan:

azue berkata...

YEE..dah berbuah ye...pokok saya dah lama mati, tenggelam dengan air banjir.huu huuu

CikguLizaPP berkata...

Sebiji je. Kalau tak boleh kongsi kan.

kak mai berkata...

wahh.. ada buah markisa kat rumah... tak ambik pic nya ker.. masuk dlm blog ni.. hehe..
tak dpt makan... tgk pic nya jadi lah.. heheh