Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud,
"Sesiapa yang diberi suatu kebaikan hendaklah ia mengingatinya. Sesiapa yang mengingatinya ia dianggap bersyukur. Sesiapa yang tidak mengenang budi yang diberi, ia dianggap sebagai kufur nikmat."

(Riwayat Tabrani)

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa dan harta benda kamu, tetapi hanya memandang hati dan amal kamu." (Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah)


Isnin, 25 Mei 2009

Kreatif ?

Sabtu : Perkembangan staff dengan tajuk Penulisan Kreatif / Artikel dan Post Mortem

Slot 1 telah diberikan oleh Dr Ghazali Lateh, seorang guru di SMKTD yang telah banyak menulis novel, cerpen, puisi dan juga buku teks/ rujukan. Mendengar cerita dari Dr, menulis ni seolah-olah mudah, menyeronokkan dan boleh menjadi satu punca pendapatan. Tapi tentulah ianya memakan masa yang panjang dan perlukan usaha gigih dan komitmen yang jitu. Saya pun jadi bersemangat untuk menulis. Tapi, nak menulis blog ni pun dah pening nak susun ayat, macamana ya? Nampaknya saya tak kreatif, dan cepat mengalah. Tak de le RM, RM, RM, RM .........................................

Saya teringat cerita yang saya baca mengenai A Samad Said. Keluhannya bagaimana sukarnya untuk mendapat royalti hasil terbitan karya-karyanya. Mungkin sebab Dr Ghazali tidak bergantung 100% kepada hasil penulisan, maka pembayaran royalti merupakan satu bonus yang amat istimewa.

Terima kasih Dr. Semuga segala sumbangan Dr di sekolah, dan bidang penulisan akan mendapat pengiktirafan yang sewajarnya. Teruskan usaha.

Tiada ulasan: